streda 16. októbra 2013

Týždeň deviaty+ týždeň desiaty: AFS camp

17.10.2013

Keď sa povie ideálny víkend, niekto si predstaví divokú party s kopou alkoholu. Niekto si predstaví vyspávanie do pol druhej a ležanie na gauči pred telkou. Niekto si predstaví výlet s rodinou do zábavného parku a niekto si predstaví čajovňu plnú kamarátov. Ja si predstavím svoj predminulý víkend- druhý AFS camp, ktorý bol vynikajúcim zakončením beztak dobrého týždňa.

Piatok bol mimoriadne krátky školský deň. Poodpadával mi kopec hodín, mala som len jednu (11:55-13:25), takže som si ráno konečne pospala a zároveň som bola zo školy doma relatívne skoro. Po škole ma vyzdvihla Argentínčanka s rodinou (o pol hodinu skôr ako sme boli dohodnutí). Cesta trvala niečo cez hodinu, lebo sme museli ísť až na západné pobrežie. Keďže sme išli s obrovským predstihom, prišli sme na miesto o hodinu a pol skôr ako bolo treba. Tak sme sa vybrali preskúmať okolie a nájsť miesto kde sa dá najesť. Skončili sme v malej búdke na konci sveta, kde robili najlepšie cheesburgery aké som kedy jedla.

Po návrate na miesto, kde sa mal konať camp (čo bolo ešte stále véééľa minút predtým, ako sme tam mali prísť), tam ešte stále nikto nebol, čo spôsobilo, že celá moja posádka zúrila, lietali nadávky a kritické slová o nezodpovednosti dánskych dobrovoľníkov (ktorí v konečnom dôsledku prišli na čas).

Camp sa konal v meste Skjern v miestnej efterskole. Efterskole, to je taký špeciálny dánsky typ školy, približne by sa to dalo preložiť ako internátna škola, ale nie je to úplne to isté. Študenti tam bývajú, môžu chodiť domov na víkendy, ale nie je to tam vraj až tak o nekonečnom učení sa, ale skôr o nejakých mimoškolských aktivitách (šport, hudba, umenie,...). AFS sa v spolupráci s mojou hostmamou (ktorá je riaditeľka jednej efterskole kúsok od mesta, v ktorom bývame) snaží vybaviť, aby sme začiatkom budúceho kalendárneho roka mohli aj my, exchange studenti,  stráviť týždeň v efterskole.

Ale vráťme sa späť ku campu. Po srdečnom zvítaní sa so starými známymi a po rozdaní a dostaní kopy objatí (ktorými v spoločnosti exchange studentov nikdy nešetríme, lebo Dáni ich a nepoužívajú až tak často, čo vedie k tomu že nám veľmi chýbajú), sme okrem večere nemali žiadny program, takže sme mali dosť času na to, aby sme si navzájom poreferovali, čo máme nové, ako sa nám vodí, posťažovali sa na dánsky chlieb a odmeraných spolužiakov a poohovárali (v dobrom, samozrejme) naše rodiny. A ešte sme si zahrali trošku basketbalu, čo bol jeden z mojich najvtipnejších zážitkov vôbec. Plakali sme od smiechu pri pohľade na jedno dievča z Číny a jej (ne)podarené čáry-máry s loptou. Ale to asi nemá zmysel podrobnejšie opisovať, je to niečo, čo treba vidieť na vlastné oči.

V sobotu sme sa rozdelili do skupín a každá z nich sa pod vedením dánskeho dobrovoľníka vydala nájsť si nejakú triedu, v ktorej sa môže usalašiť. Skupinové stretnutia boli o tom, ako sa nám darí, každé z nich bolo zamerané na nejakú tému (rodina, škola, kamaráti, voľný čas, slušnosť) a robili sme rôzne aktivity, ktoré mali viesť k tomu, aby sme sa nad týmito témami zamysleli. Na rozdiel od úvodného campu v Kodani, kde nám dánsky dobrovoľníci dávali rozumy o tom aké je Dánsko, sme si na tomto campe radili navzájom.

Všetok voľný čas sme trávili v telocvični. Alebo možno by bolo výstižnejšie povedať v raji, lebo od toho naozaj nemala ďaleko. Boli tam trampolíny. Veľa trampolín. A taká jama plná molitanových kvádrov. A bolo to naozaj parádne.



V sobotu večer sme mali „party“ spolu so všetkými študentmi, čo na víkend zostali v škole. A myslím, že Dánky boli unesené tanečnými schopnosťami latinskoamerických chlapcov. Ale popravde, niet sa im čo čudovať ;-)

V nedeľu doobeda sme pokračovali v skupinových sedeniach a mali sme jednu zaujímavú aktivitu. Písali sme si list si. List od súčasného ja pre budúce ja. Tieto listy dostaneme vo februári na ďalšom campe spolu s listami, čo sme si písali ešte vo svojich domácich krajinách na predodchodovom campe. Február je vraj kritický mesiac, preto je cieľom týchto listov povzbudiť sa a nabrať novú chuť do užívania si zvyšku pobytu.

Poobede prišli naši rodičia, ktorí mali spolu také stretko, kde sa od dobrovoľníkov dozvedeli, čo sme celý víkend porábali a mali čas stráviť čas s ostatnými host rodinami, poohovárať nás, povymieňať si skúsenosti a poradiť si ako riešiť určité situácie. Čiže v podstate mali takú skrátenú verziu toho, čo sme my robili celý víkend. Až na to, že nemali trampolíny.

A po príchode domov som sa zase vrátila do rutinného života. Škola ma ešte stále neprestala baviť, práveže skôr naopak. Mám pocit, že rozumiem zase o kúsok viac, čo ma veľmi teší. Tento školský týždeň bol mimoriadne nenáročný, lebo Dáni robili také skupinové projekty a teta, čo má nás, cudzincov, v škole „na starosti“ rozhodla, že by to bol pre nás strata času byť s nimi, preto nám vymyslela alternatívny program. Každý deň sme pozreli jeden dánsky film a potom sme jej napísali jeho krátke zhrnutie. Toto sme robili tri dni v tomto týždni, zvyšné dva boli normálne. A v piatok každý študent odchádzal zo školy s ešte trošku väčšou radosťou ako v bežný piatok. Školu sme totiž opúšťali s príjemnou myšlienkou, že sa do nej vrátime až o deväť dní, lebo máme jesenné prázdniny.

Zo soboty na nedeľu som spala (ehm-ehm) u spolužiačky. Nie len ja, bolo nás tam osem, pozerali sme filmy a ohovárali spolužiakov. Teda, to druhé bolo po dánsky, takže ja aj Talianka sme to viacmenej len pozorovali a snažili sa zachytiť čo najviac slovíčok.

A inak prázdninujem tak lenivo. Dlho spím (to som už naozaj potrebovala), iba sa tak flákam doma, občas pozriem dáky film. Ale zajtra skoro ráno vyrážame do Kodane, kde budeme až do konca týždňa. A to sa teda ozaj teším, lebo aj keď som strávila v Kodani len jeden deň pred pár rokmi, stále mám odtiaľ pekné spomienky a to meste vo mne zanechalo silný dojem. Tak sa mi snáď aj na druhý krát bude páčiť tak ako naposledy.

A teraz šup-šup do postele, Katka, zajtra skoro vstávaš! Tak sa teda už len rozlúčim a poprajem Vám príjemný zvyšok týždňa a úspešný začiatok toho ďalšieho J

Hej hej,
Čeky

PS: Bola mi položená otázka, že prečo vždy na konci píšem to „hej hej“. Tak mi napadlo, že sa nad tým zamýšľa možno viac ľudí a bolo by dobré to vysvetliť. Hej je po dánsky ahoj a pri stretnutí sa používa raz, pri lúčení sa používa dvakrát. Tak, záhada je vyriešená  a ja môžem ísť pokojne spať.





Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára